![]() |
©
Bocins Literaris
|
Títol: Antología personal
Autor: Jaime Gil de Biedma
Any: 1997
Visor Libros
Arran del grup de poesia ens
introduïm en l’obra poètica de Jaime Gil de Biedma. Aquesta Antología personal és una tria del
mateix autor que incorpora un CD amb alguns dels poemes recitats per ell
mateix. Buscant més llibres, veig que la seva obra és molt breu, però malgrat
aquesta concisió poètica, amb poques pàgines llegides ja s’endevina la seva grandesa
com a poeta.
Gil de Biedma, fill de l’alta
burgesia barcelonina i simpatitzant dels ideals de les esquerres, és un poeta
que admiro per la seva intel·ligència i per la proximitat que ofereixen els
seus versos. Acosta la seva poesia a un to col·loquial i directe. Vol
reconciliar el llenguatge parlat amb l’escrit en la cerca de l’ideal estètic.
La seva poesia és intimista, és una poesia sorgida de l’experiència.
Tot i la sintonia amb una
classe diferent a la dels seus orígens i que en alguns dels seus poemes
s’acosta a la temàtica social i política, com ara a En el Castillo de Luna i El
arquitrabe, la seva no és una poesia que es pugui classificar com a social.
Els temes que bàsicament el preocupen, i per això en fa poemes, són de caire
més personal. Entre ells, trobem poemes sobre la dificultat de poder ser qui
realment se sentia que era, de forma lliure, sense complexos ni hipocresies (ser
homosexual a Espanya als anys 50 no devia de ser gens fàcil), poemes sobre el
pas del temps i l’acceptació de la manca de bellesa i salut com a procés
natural, el conegut poema No volveré a
ser joven i també Himno a la juventuden
són bons exemples, poemes sobre la transformació i envelliment de la persona
estimada i de la relació de parella de Canción
de aniversario i de Vals de
aniversario.
S’atreveix a desgranar la
complexitat de mantenir una relació amorosa al llarg del temps i com conjugar
l’amor amb la promiscuïtat (ell en diu treballs d’amor dispers). Com a mostra,
el genial poema Pandèmica y celeste, on
aplega l’amor carnal amb l’amor espiritual i es demana qui dels dos amants és
més infidel: l’amant promiscu que és honest a la imatge ideal original que ara
busca en altres cossos, o bé l’amant fidel que enganya constantment a l’original
per estimar el cos i esperit de la seva parella transformat pel temps i que cada cop té menys a veure amb la persona
de qui es va enamorar. Quan convivim amb una persona durant un temps llarg i
continuem estimant-la, és pel fort record de l’amor original (del que era o del
que érem) o és perquè anem adaptant l’amor en el temps, traint diàriament el record inicial i fent cessions contínues als
canvis? Ens enamoraríem ara de la mateixa persona, essent qui hem esdevingut?
(tant la persona estimada com un mateix). Interessantde pensar,
però només una estona.
Un dels temes més
desgastadors per a ell és la càrrega de la persona en què s’ha convertit i que
potser no voldria ser i ens la descobreix a Contra
Jaime Gil de Biedma. Gil de Biedma té una sèrie de poemes pòstums que no ho
són realment doncs va ser ell en vida que els va catalogar així. Després d’una
depressió i intent de suïcidi volia fer net amb el Gil de Biedma d’abans i li
escriu com si s’hagués mort, per desfer-se’n. No li agrada la vida que ha estat
portant, però el cert és que tot i intentar enterrar-se i renéixer novament,
les crisis personals van continuar, apartant-lo de l’escriptura durant els
últims 16 anys de la seva vida. Una veritable llàstima que hagués perdut les
ganes de continuar comunicant-se amb el món i amb nosaltres, els seus lectors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada