![]() |
©
Bocins Literaris
|
Títol: Una cambra pròpia
Autor: Virginia Woolf
Títol original: A Room of One’sOwn
Any: 1929
Traductor: Helena Valentí i Petit
La Temerària Editorial
Una cambra pròpia és un
assaig divertit de la preparació d’una conferència que Virginia Woolf va donar
sobre el tema “Les dones i la novel·la” en unes escoles universitàries per a
dones. Està estructurat tot formulant els pensaments previs a la xerrada, amb un
bon treball del que voldrà exposar i plantejat de forma molt amena. El seu estil
és irònic, subtil i punyent. És un luxe tenir l’autora de conferenciant a
través d’aquesta cuidada i bonica edició de la Temerària.
Segons Woolf o l’autora de l’assaig (que fa veure que no és ella i
es posa un nom fictici) si una dona de la seva època volia ser escriptora
necessitava una cambra pròpia i 500 lliures de renda anual. Independència
econòmica i un espai íntim són les claus per poder crear.
En la primera part del llibre investiga què han dit els homes sobre
les dones, perquè han opinat tant i de forma tan diversa, es pregunta perquè en
moltes de les novel·les o escrits sobre les dones fets per homes s’hi pot
llegir còlera entre línies, perquè en la literatura el novel·lista home ha
enaltit o degradat la dona donant-li un paper del tot irreal, perquè s’ha tractat
la dona com a objecte, com a ésser ideal.
En la segona part qüestiona què havia de fer una dona que volgués
ser escriptora al segle XVI. Teoritza sobre la possibilitat que Shakespeare
hagués tingut una germana amb els mateixos dots literaris que ell. Què se
n’hagués fet d’ella? També compara escriptores que han escrit lliurement com
Jane Austen o Emily Bronte, còmodes en la seva situació de dona, amb d’altres
amb més potencial com ara Charlote Bronte. A aquesta li retreu que la seva literatura
emani ràbia (per haver estat dona i no haver pogut tenir la mateixa llibertat
que un home) o bé que en faci una defensa aferrissada; fet que ha provocat que
la seva obra se’n ressenti.
Fa un estudi dels darrers segles i de l’aparició dels llibres
escrits per dones. En fa una evolució com a dóna-ésser únic. Com ha anat
canviant la literatura femenina? Què escriu la dona? En quin moment s’allibera
de les presons del seu sexe que fa que no es noti en la seva escriptura?
Escriuen diferents els homes i les dones? Defensa l’escriptura en llibertat,
l’escriptura en la veritat, amb
l’acceptació del subjecte femení sense ràbia, sense rancúnia. Un pas previ a l’alliberament.
S’atreveix a fer una teoria sobre l’ànima mig masculina-mig
femenina. Demana que els escriptors haurien de ser capaços de reconciliar els
dos jo abans de posar-se a escriure,
fer-hi les paus i així poder escriure amb autonomia. L’escriptor o escriptora
ha de mostrar l’experiència sencera, observar la realitat i no tenir por
d’explicar-la. Finalment, fa esment de la importància de tenir solvència
econòmica per poder escriure, siguis home o dona. Amb carències econòmiques difícilment
ets pots dedicar a l’escriptura i posa exemples concrets d’escriptors coneguts
per afirmar-ho.
I una curiositat: no sé si tenia gaire confiança que les seves deixebles
adquirissin la independència econòmica necessària per escriure, el fet és que
en el diari personal de la pròpia Woolf, el mateix dia d’haver fet la
conferència de debò, l’autora va anotar que havia aconsellat a les noies beure
vi, a part de disposar d’una cambra pròpia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada