©
Bocins Literaris
|
Títol: Antologia poètica
Autor: Carles Riba
Any: 1957
Edicions 62
Després que el mes passat ens
arrisquéssim a la lectura del No hi érem
del Casasses, aquest mes el grup de poesia clama de forma unànime per algun
mestre clàssic. Ens decidim per Carles Riba, el pare dels premis de poesia, que
vam tocar tangencialment fa dos anys, quan vam descobrir els tankes, sense entrar
de ple en la seva obra poètica no massa extensa. De l’escriptura de Riba en
tinc un bon record gràcies a la magnífica traducció que vaig llegir de l’Odissea. Riba m’és també envejable per
la quantitat de llengües que dominava i traduïa (llatí, grec, hebreu, anglès,
francès, italià i alemany!). Home culte, viatger, rigorós i complex. Humanista
i crític, va ser professor de l’escola de bibliotecàries i, potser pel seu
caràcter tímid i melangiós, va esdevenir també poeta.
En aquesta Antologia poètica, trobem una selecció
de poemes del Primer i Segon llibre d’Estances, entre d’altres. Riba és un poeta que bàsicament escriu
sobre l’amor i sobre la poesia i té la sort de poder-ho compartir amb la seva
esposa, també poeta, Clementina Arderiu. Però ell, a diferència d’altres poetes
del seu temps, posa en dubte que la inspiració només pugui sorgir del cor i el
sentiment. Ell hi uneix la ment, el raonament. És un poeta eminentment
reflexiu.
A Del joc i del foc acosta la poesia catalana a l’estructura de la
tanka, d’origen japonès, de només 5 versos de 5-7-5-7-7 síl·labes. Riba
experimenta per conjugar intensitat i formalitat. Mentre que les tankes
japoneses creen imatges líriques, Riba se sotmet a la rigidesa sil·làbica per
expressar pensaments senzills amb una base profunda a l’estil dels epigrames.
Trobem també un recull de Les elegies de Bierville escrites a
França mentre es troba exiliat arran de la Guerra Civil. Tria la forma de
l’elegia per l’admiració que té per Goethe i Rilke i que usen aquesta
composició. A l’exili se sent desemparat i sol. S’afronta a si mateix i
assimila la seva ànima a una antiga pàtria. Per comunicar-se utilitza un model de
versos clàssics que per a ell és una manera expressa de donar prestigi i
dignitat a la seva llengua perseguida. Les seves elegies tenen tres vèrtexs: ell,
la pàtria real on no pot tornar i Grècia la pàtria comuna, mare de les
civilitzacions, on ell s’hi aferra perquè té mancança de la seva. Riba també
retroba l’amor a Déu a través del cristianisme. Tot i així, la seva obra no
traspua religiositat, és un home terrenal.
En El salvatge cor ens ofereix sonets d’un Riba madur que ens parla
altre cop de l’amor. Riba estudia
l’amor com si fos un procediment: l’origen de l’amor, el pas del temps, la
gelosia, la mort; i en totes les seves manifestacions: la tebior de l’amor
platònic, la turbulència de l’enamorament passional, l’erotisme, el sentiment genuïnament
carnal, l’afectiu, valorant l’equilibri de poders dels amants en la relació
amorosa. No en té prou en sentir l’amor, vol esbrinar-ne la naturalesa.
Utilitza un llenguatge
precís, molt elaborat i ric en matisos. La forma és important per a ell. Pot
escriure de qualsevol tema banal, però sempre s’acompanya d'un pensament meditat.
La seva poesia no és difícil d’entendre, però el seu estil, més aviat clàssic,té
ressons antics i se’m situa distant. La seva veu, tan bonica,
no se’m fa propera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada